consulting

facebook_button11

Σκεψεισ...

"

Όλα όσα μας ενοχλούν στους άλλους μπορούν να μας οδηγήσουν στην κατανόηση του εαυτού μας.

"

Καρλ Γιούνγκ (1875-1961, Ελβετός ψυχίατρος)


Ομάδες Διαχείρισης Άγχους από το ΣΚΕΠΨΥ - Δείτε ΕΔΩ

Ατομικές Συνεδρίες
PDF Εκτύπωση E-mail

Ατομικές: Συμβουλευτικές ή θεραπευτικές διάρκειας 45-50’.

Το Σ.Κ.Ε.Π.Ψ.Υ αναγνωρίζοντας την ανάγκη των ατόμων να απαλλαχτούν σύντομα από το πρόβλημά τους, να κάνουν αλλαγές στη ζωή τους που θα τους οδηγήσουν σε συνολική εξέλιξη της προσωπικότητάς τους και όχι μόνο σε ανακούφιση και χαλάρωση από αυτά τη δεδομένη χρονική στιγμή και να έχουν το λιγότερο δαπανηρό τρόπο αντιμετώπισης επιλέγει την Βραχεία Ψυχοθεραπεία, η οποία περιέχει διάφορους τύπους ψυχοδυναμικής παρέμβασης – οι οποίοι καλύπτονται κάτω από το γενικό όνομα βραχεία (ψυχο) δυναμική ψυχοθεραπεία. Κοινά χαρακτηριστικά όλων των βραχειών δυναμικών ψυχοθεραπειών είναι : 1) Ο περιορισμένος - "βραχύς" -αριθμός συνεδριών, 2) Ο προσδιορισμός συγκεκριμένου θέματος ή προβλήματος και η εστίαση σ'αυτόν χωρίς την προσπάθεια για πιο εκτεταμένη ανάλυση, 3) Η άμεση αντιμετώπιση του συγκεκριμένου θέματος ή προβλήματος του ασθενή το οποίο συνεπάγεται επώδυνο άγχος και αλλοίωση της ποιότητας της ζωής τους. 4) Η άμεση και ενεργητική στάση του θεραπευτή με παρεμβάσεις και συνεχή προσπάθεια διατήρησης της προσοχής του ασθενή στη συγκεκριμένη εστία (θέμα ή πρόβλημα) . Οι Θεραπείες αυτές είναι:

> Γνωστική–Συμπεριφορική Θεραπεία:

Απευθύνεται σε ειδικά συμπτώματα ή προβλήματα συμπεριφοράς όπως φοβίες, ψυχαναγκαστική καταναγκαστική διαταραχή, αγχώδεις καταστάσεις, αλκοολισμός, διατροφικά προβλήματα, κάπνισμα, παραπτωματική συμπεριφορά, σεξουαλικές δυσλειτουργίες, παραφιλίες, ντροπαλότητα, αϋπνία, τραυλισμός, ενούρηση και εγκόπριση, προβλήματα γάμου, κεφαλαλγία, ψυχοσωματικά προβλήματα, υπερκινητικότητα στα παιδιά κ.α.

Οι ψυχικές διαταραχές συχνά είναι συνδυασμός βιολογικών παραγόντων και μάθησης. Επίσης οι συμπεριφορές που εκδηλώνονται καθώς και η συμπτωματολογία συχνά οφείλονται στα αρνητικά παραμορφωμένα "γνωστικά (νοητικά) σχήματα, σφάλματα λογικής ή γνωστικές παραμορφώσεις. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με αυτόματες (αρνητικές) σκέψεις όπως "Δεν είμαι καλός", "Κανείς δεν με καταλαβαίνει" ενισχύουν την «παθολογική» συμπεριφορά του ατόμου, καθώς αυτό εκτιμά αρνητικά το τι συμβαίνει μέσα το , στις σχέσεις του, το τι συνέβη στο παρελθόν ή το τι περιμένει να συμβεί στο μέλλον.

Αυτός ο εσφαλμένος τρόπος σκέψης οδηγεί το άτομο στην υποτίμηση του εαυτού του ή των επιτευγμάτων του με αποτέλεσμα να οδηγείται σε λάθος συμπεράσματα εξαιτίας σιωπηλών υποθέσεων όπως "Αν δεν κερδίσω την αγάπη του , δεν αξίζω", "Αν συμβεί κάτι κακό, είναι εξαιτίας μου" κ.ο.κ.)οπότε και καταλήγει σε σφάλματα λογικής, δηλαδή σε γνωστικές διαστρεβλώσεις.

Η παθολογική συμπεριφορά που είναι το προϊόν παραγόντων μάθησης ανακουφίζεται με τεχνικές που προέρχονται από αρχές της μάθησης, ενώ όταν πρόκειται για γνωστικές διαστρεβλώσεις χρησιμοποιούνται εξειδικευμένες στρατηγικές.

Τα προβλήματα θεωρούνται πραγματικά και αντιμετωπίζονται αυτά καθαυτά κι όχι ως συμπτώματα κάποιας υποκείμενης διεργασίας. Ο θεραπευτής εστιάζεται στο παρόν, και η διαγνωστική εκτίμηση περιλαμβάνει διερεύνηση και ανάλυση κάθε συμπεριφορικής , γνωστικής (νοητικής) και διαπροσωπικής λειτουργίας για την ανακάλυψη συγκεκριμένων δυσλειτουργιών ή ελλειμμάτων, ανίχνευση των παραγόντων που ενισχύουν την προβληματική συμπεριφορά και εφαρμογή συγκεκριμένων απλών συμπεριφορικών τεχνικών διόρθωσης ή νέας εκμάθησης, όπως: Συστηματική απευαισθητοποίηση, Ενίσχυση (Τεχνικές τροποποίησης της συμπεριφοράς), Εκπαίδευση.

> Διαπροσωπική Θεραπεία:

Βασίζεται στην υπόθεση ότι οι διαταραγμένοι κοινωνική ρόλοι και μη ικανοποιητικές διαπροσωπικές σχέσεις (και κυρίως η απουσία ή η απώλεια σημαντικών άλλων) στην παιδική ηλικία ή/και στη ενήλικη ζωή μπορεί να προηγούνται ή να είναι οι συνέπειες διαταραχών.

Για τη λύση διαπροσωπικών προβλημάτων - που είναι ο βασικός της στόχος - η διαπροσωπική θεραπεία χρησιμοποιεί στρατηγικές υποστηρικτικές και συμπεριφορικές και μεθόδους τόσο κατευθυντηκές όσο και διερευνητικές (μη κατευθυντηκές): συλλογή πληροφοριών, καθοδήγηση , καθησύχαση, διευκρίνιση, εκπαίδευση σε κοινωνικές δεξιότητες, τροποποίηση της συμπεριφοράς και χειρισμό του περιβάλλοντος.

Βασικά τη διακρίνουν δύο φάσεις : η αρχική φάση , για την ανακούφιση των συμπτωμάτων και η κύρια φάση, που απευθύνεται στην τροποποίηση-βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων και της κοινωνικής προσαρμογής του ασθενή. Η διάρκεια της είναι βραχεία (12-16 εβδομαδιαίες συναντήσεις).

> Ψυχοθεραπεία Επικεντρωμένη στον Πελάτη:

προσανατολίζεται στη σχέση μεταξύ πελάτη και θεραπευτή παρά στα συμπτώματα και τη θεραπεία τους. Τρεις είναι οι βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία της θεραπείας : 1) η γνησιότητα και ψυχολογική ωριμότητα του θεραπευτή 2) η πλήρης αποδοχή του πελάτη από τον θεραπευτή 3) η ευαισθησία και η αντικειμενικότητα στην κατανόηση του πελάτη από τον θεραπευτή , δηλαδή η "εμπάθεια". Ο θεραπευτής λειτουργεί απλώς σαν καταλύτης που διευκολύνει την ανάπτυξη-ωρίμανση του πελάτη αφού εκείνος έχει μια εγγενή δυνατότητα και τάση να αναπτύξει όλες του τις ικανότητες για ωριμότητα και πλούσια σε δραστηριότητες, και εσωτερική ικανοποίηση, ζωή.