Blog

10/04/2020

Διαχείριση χρόνου: Πηγή άγχους και προβλημάτων;

Ανήκετε στην ομάδα των ατόμων που:

  • δεν διαθέτει ποτέ χρόνο για σκέψη;
  • ποτέ δεν καταφέρνει να κάνει διάλειμμα μια προκαθορισμένη ώρα;
  • δεν έχει χρόνο για άσκηση;
  • δεν έχει χρόνο για προσωπική ζωή και δεν κάνει αυτό που πραγματικά επιθυμεί;
  • συγκεντρώνεται σε περισσότερα πράγματα από όσα είναι ικανό να διαχειριστεί και να φέρει εις πέρας;
  • Χαρακτηρίζεται για την αναβλητικότητα του;
  • Θέτει σε προτεραιότητα μόνο στα σημαντικά θέματα αγνοώντας την σπουδαιότητα των προσωπικών θεμάτων;

Τότε φαίνεται ότι η κακή διαχείριση χρόνου είναι σοβαρή πηγή άγχους και αιτία πολλών προβλημάτων σας. Είναι γνωστό ότι η έλλειψη τακτικών διαλειμμάτων μειώνει την αποδοτικότητα στην εργασία όπως και η έλλειψη άσκησης. Επίσης από τη στιγμή που το άτομο δεν βάζει τις προσωπικές του ανάγκες και τα θέλω του στην κορυφή των προτεραιοτήτων του, τότε οι πιθανότητες να ολοκληρώσει τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του είναι ελάχιστες έως μηδαμινές. Κυρίως όταν εκτελούνται πολλές εργασίες ταυτόχρονα είναι δύσκολο να στεφθεί η προσπάθεια αυτή με επιτυχία. Για το λόγο αυτό συνίσταται ο προγραμματισμός και η ολοκλήρωση της κάθε εργασίας διαδοχικά και ξεχωριστά η μία μετά την άλλη. Εάν το πρόβλημα είναι η αναβλητικότητα τότε το ερώτημα που τίθεται είναι εάν το άτομο έχει την τάση να αναβάλλει μόνο εργασίες και project που πρόκειται να παραδοθούν ή αν συνηθίζει να αναβάλλει διάφορα θέματα που μπορεί να το απασχολούν καθημερινά. Τέλος, έχει το άτομο ξεκάθαρη εικόνα για το τι είναι «σημαντικό»; Τι θα συνέβαινε για παράδειγμα, σε ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων εάν θεωρούσαν ότι οι καθρέφτες ή τα καθίσματα είναι λιγότερο σημαντικά από τη μηχανή; Το ίδιο ισχύει και στην καθημερινότητά μας.

Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα, ένας μέσος Αμερικάνος περνάει:

  • 1.086 ημέρες “άρρωστος”
  • 8 μήνες για άνοιγμα της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας
  • 9 μήνες σε μποτιλιάρισμα
  • 17 μήνες πίνοντας καφέ και αναψυκτικά
  • 1 χρόνος ψάχνοντας για αντικείμενα που έχει χάσει
  • 1 ½  χρόνο για προσωπική περιποίηση
  • 1 ½ χρόνο για το ντύσιμό του
  • 2 χρόνια στο τηλέφωνο (5 ή 6 τηλεφωνήματα αντιστοιχούν σε 1 ώρα = 12% εργάσιμων ωρών)
  • 3 χρόνια σε συναντήσεις
  • 3 χρόνια για ψώνια
  • 4 χρόνια για μαγειρική και φαγητό
  • 5 χρόνια να περιμένει σε ουρές
  • 7 χρόνια στην τουαλέτα
  • 12 χρόνια μπροστά στην τηλεόραση
  • 24 χρόνια κοιμάται

Δεδομένου ότι οι ρυθμοί μας δεν διαφέρουν πλέον ιδιαίτερα από εκείνους της Αμερικής το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να διερευνηθεί είναι οι αιτίες της κακής διαχείρισης του χρόνου, ο οποίος τελικά είναι τόσο πολύτιμος. Κάποιες από τις συχνότερες αιτίες είναι:

  • Η δυσκολία οργάνωσης και ελέγχου
  • Η Αναποφασιστικότητα
  • Η Ανεπάρκεια (εφοδίων, πληροφοριών, κλπ.)
  • Οι Άσκοπες διακοπές εργασίας/ Αποδιοργάνωση
  • Η Μη ρεαλιστική εκτίμηση χρόνου
  • Η Αναβλητικότητα

Λόγω:

I.  Ελλιπούς εμπιστοσύνης στις ατομικές ικανότητες

II. Δυσκολίας αντίστασης σε ότι αποσπά την προσοχή

III. Πληκτικού χαρακτήρα της εργασίας

IV. Χαμηλής πιθανότητας άμεσης ανταμοιβής για την εργασία που θα εκτελεστεί

V.  Συναισθημάτων τα οποία πολλές φορές καθορίζουν τη διάθεση για μελέτη και εργασία

  • Η Εκπλήρωση πιεστικών και όχι σημαντικών δραστηριοτήτων (συνήθως ακολουθεί την αναβλητικότητα)
  • Τα Άσκοπα λάθη
  • Η Δυσκολία οργάνωσης και ελέγχου
  • Η Αναποτελεσματικές συναντήσεις
  • Η Έλλειψη προτεραιοτήτων, κανόνων, στρατηγικών (πολιτικής) ή διαδικασιών
  • Ο Κακός προγραμματισμός και αγνόηση αστάθμητων παραγόντων
  • Η Τελειομανία
  • Η Αποτυχία ανάθεσης έργου

Σίγουρα οι πλειοψηφία των ατόμων αναγνωρίζει κάποιες πτυχές του εαυτού του διαβάζοντας τις παραπάνω αιτίες και αναρωτιέται τι μπορεί να κάνει. Μία γρήγορη και… στρατηγική απάντηση είναι: Ιεραρχείτε, εστιάζετε και κατανέμετε αποτελεσματικά το χρόνο σας! Για να καταφέρει κάποιος να ιεραρχήσει και να κατανείμει σωστά τον χρόνο του χρειάζεται την κατάλληλη εκπαίδευση σε αρκετές δεξιότητες, τις οποίες ένας ειδικός είναι πάντα σε θέση να του καταδείξει και να του προσφέρει την τα εργαλεία που χρειάζεται.

Ψυχολογία για όλους